مقال: دور التعليم في بناء السلام وفق سياقات العدالة الانتقالية
دور التعليم في بناء السلام وفق سياقات العدالة الانتقالية
The role of education in peacebuilding in transitional justice contexts
باحث في مجال حقوق الإنسان
ملف الصحافة عدد: 13/2022 – الايداع القانوني: 2023PE0013–العدد (04) / يوليوز 2025.
ملف العدد: التعليم والعدالة العدالة الانتقالية – الناشر: المركز المغربي للعدالة الانتقالية ودراسة التقارير الدولية.
ملخص:
تستكشف الورقة علاقة العدالة الانتقالية بالتعليم، وهي العلاقة التي تحظى باهتمام بارز لدى الباحثين والدارسين وصانعي السياسات الحقوقية ودعاة بناء السلام. فإذا كانت العدالة الانتقالية، تُفهم على أنها مجموع التدابير والآليات والعمليات التي يتخذها مجتمع ما للتصالح مع إرث الانتهاكات الجسيمة لحقوق الإنسان، عبر الكشف عن حقيقة الانتهاكات والاعتراف بها ومعالجتها ومنع تكرارها لتحقيق السلام. فإن التعليم، في هذا السياق، يمكن أن يكون جزء من الانتقال إلى مجتمع أكثر سلاما، نظرا لما يمكن أن يساهم به، من زاوية تربوية وتثقيفية، في فتح النقاش المتعلق بتاريخ الصراع وأسبابه وظروفه، وسياقات الإرث المحدد للسياسات القمعية. وبالتالي تمكين التلامذة مجموعة من المعارف والقدرات والتدابير المعنوية التي تسمح لهم بتشريح بنيات التسلط وفهم ومناقشة المسؤوليات، والمساهمة في بناء المصالحة الوطنية لمنع تكرار العنف.
تهدف الورقة إلى التعرف على علاقة العدالة الانتقالية بالتعليم خلال مرحلتي الصراع وما بعد الصراع، بحيث في كل مرحلة يتميز فيها التعليم بخصائص سياسية وبيداغوجية يمكنها إثارة الصراع أو يمكنها المساهمة في إحلال السلام، وذلك بالوقوف على بعض التجارب الدولية للعدالة الانتقالية. وتخلص الورقة إلى أن تدريس العدالة الانتقالية في مرحلة ما بعد الصراع له أهمية خاصة نظرا لأبعاده المجتمعية الإنسانية والتنموية، التي يكون لها أثرا فعالا في الانتقال إلى مستقبل أكثر ديمقراطية وسلاما، عبر استعادة الثقة المدنية في مؤسسات الدولة وسيادة القانون، وتعزيز التسامح والتماسك الاجتماعيين، ومن ثم بناء السلام.
الكلمات المفاتيح: العدالة الانتقالية، التعليم، تدريس العدالة الانتقالية، حقوق الإنسان، بناء السلام
Abstract :
This paper explores the relationship between transitional justice and education, a relationship that has received significant attention from researchers, scholars, human rights policy makers, and peace-building advocates. If transitional justice is understood as a set of measures, mechanisms, and processes that a society takes to reconcile with a legacy of gross human rights violations, which requires uncovering the truth about these violations, acknowledging them, addressing them, and preventing their recurrence in order to establish peace, then education can serve as an effective tool in the transition to a more peaceful society. For, from an educational and cultural perspective, it can significantly contribute to sparkling discussions about the history of conflicts and the circumstances and contexts surrounding the specific legacy of repressive policies, and therefore providing students with insightful knowledge, capabilities, and ethical perspectives that enable them to understand historical incidents in such a way that ensures conciliation and prevents violence.
This paper also aims to identify the relationship between transitional justice and education during conflicts and their aftermath, so that in each phase education becomes deeply entangled in them and bears a political and pedagogical load that can either incite conflict or contribute to establishing peace, particularly by falling back on and examining some international experiences of transitional justice. The paper concludes with stressing the importance of teaching transitional justice in the post-conflict phase due to its humanitarian and developmental dimensions that have an effective impact on the transition to a more democratic and peaceful future, through restoring confidence in state institutions and the rule of law, promoting tolerance and social cohesion, and building peace.
Keywords : transitional justice, education, teaching transitional justice, human rights, peace building.
المجلة المغربية للعدالة الانتقالية وحقوق الانسان
مجلة علمية محكمة فصلية متخصصة في دراسات وأبحاث حول العدالة الانتقالية وحقوق الإنسان، تصدر عن المركز المغربي للعدالة الانتقالية ودراسة التقارير الدولية.
للحصول على العدد (انقر هنا)